Jari piipahti
veneellä katsastamassa sähköjä. Suunniteltiin ensi kesän maasähköadapterin
asennusta ja tarvittavia sähkövetoja: mistä maasähkö tuodaan sisään ja minne adapteri asennetaan. Mutta päivän tärkeimpänä tehtävänä oli ymmärtää aurinkopaneelin toiminta. Aikaisemmin
mitattuna aurinkopaneeli tuottaa jännitteenalentimelle (kuva) virtaa ja jännite on 20 Voltin verran, mutta akkuihin asti alentimelta ei tuntunut kulkevan
mitään. Jännitteenalentimessa vilkkuu vihreä valo. Villkuva valo kertoo sen, että valmiutta on, paneeli toimii, mutta siitä eteenpäin kytkennät eivät ole kunnossa. Johtoja lähtee ja tulee mutta ovatko oikeat ja jos ei, missä
niiden toinen pää luuraa?
Plussa kyllä oli paikallaan akun navassa, mutta miinus? Miinukselle tulee hämäävästi ohuempi punainen johto. Yleensähän miinus merkitään sininsellä. Tämän punaisen piuhan tarkoitus ei vielä selvinnyt, mutta oikea miinusjohto jännitteenalentimelta se ei ole. Ja kuten aloitteleva venesähköalipursimieskin jo tietää kantapään kautta, mitään ei tapahdu ellei piiri ole yhtenäinen.
Niinpä etsimään tarvittavaa miinusjohtoa. Yleismittarilla haettiin jännitteenalentimelta lähtevän johdon päätä. Vihdoin mittari piippasi. Olimme löytäneet oikean johdon. Miinusjohto paikoilleen, akkuun kiinni ja jännitteenalentimeen ilmaantui jatkuva vihreä valo. Jopa alkoi akku latautumaan. Tämä vielä varmistettiin mittarin avulla.
Plussa kyllä oli paikallaan akun navassa, mutta miinus? Miinukselle tulee hämäävästi ohuempi punainen johto. Yleensähän miinus merkitään sininsellä. Tämän punaisen piuhan tarkoitus ei vielä selvinnyt, mutta oikea miinusjohto jännitteenalentimelta se ei ole. Ja kuten aloitteleva venesähköalipursimieskin jo tietää kantapään kautta, mitään ei tapahdu ellei piiri ole yhtenäinen.
Niinpä etsimään tarvittavaa miinusjohtoa. Yleismittarilla haettiin jännitteenalentimelta lähtevän johdon päätä. Vihdoin mittari piippasi. Olimme löytäneet oikean johdon. Miinusjohto paikoilleen, akkuun kiinni ja jännitteenalentimeen ilmaantui jatkuva vihreä valo. Jopa alkoi akku latautumaan. Tämä vielä varmistettiin mittarin avulla.
Aurinkosähkö oli
kulkenut tähän asti harakoille. Miinusjohto on hyvinkin saattanut vain irrota kytkennästään. En usko että se noin on aina ollut. Samoin aurinkosähköllä on ladattu vain yhtä
akkua. Asennetaan akkujen plussien väliin johto myöhemmin, niin latautuu
molemmat tämänhetkiset akut. Se, riittääkö aurinkopaneelista tuleva virta
lataamaan molempia akkuja yhtäaikaa pitää vielä selvittää. Jos ei riitä niin
tärkeämpää on, että akuista juuri starttiakku latautuu.
Johtoja TiMissä siis
riittää. Sisävalaistuksen, instrumenttien ja ajovalojen kytkennät ovat
selvillä. Johdotuksen tarkempi vienti kohteelle on selvityksen alla ja hyvä tehdä ennen kuin uudelleenjohdotukseen alkaa.
Pistopunkan alla , juuri näiden aurinkopaneelikytkentöjen takia, on muutama ylimääräinen johto selvitettävänä .
Suurimmassa osassa ei kulje mitään, mutta alkuperäisten kytkentäkaavion puuttumisen myötä on erittäin hankalaa tietää
mistä mikäkin johto tulee ja mikä on niiden tarkoitus. Salapoliisin hommia. Tulevaisuuden
iltapuhteeksi johtojen päähän kiinni ja sieltä sitten eteenpäin katsomaan mistä
löytyy sen toinen pää.
Sähkön kanssa tulee
olla varma mitä missäkin menee vaikkakin kyseessä on "vain" 12 Voltin
piiri. Yleismittari alkaa
olla jo tuttu peli. Joka kerta kun sitä käyttää, siitä tulee parempi ja parempi
ystävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti