maanantai 25. toukokuuta 2015

Toukokuun hullut päivät

Huhhuh, mitkä viimeiset kaksi kuukautta.
Veneellä lähestulkoon  joka päivä 6 - 8 tuntia työpäivien päätteeksi. Siitä suoraan kotiin ja unten maille. Blogin kirjoittaminen on jäänyt lähes kuukaudeksi, ei nyt unohduksiin mutta ihan vaan  kirjoittamatta.
Nyt kirjoitetaan mitä on tullut  tehtyä ja huomenna loput


Tiistai 5.5 Köydet pesuun.

Tiistaiksi olimme varanneet taloyhtiön pesutuvan, jossa tarkoituksena oli pestä niin köydet kuin sprayhoodikin. Tämä työ kannatti!  Kun lopputulos oli nähtävissä niin eipä ollut enää  tarvetta  kaikkia köysiä uusiakaan.


Kannattaa pestä köydet kerran kaudessa. Hyvää jälkeä ja köydetkin kestää varmasti pitempään.

Keskiviikko 6.5. KoPun vartiovuoro.
Iltakahdeksasta aamukahdeksaan pursiseuran vartiossa. Mielenkiintoinen urakka. Veneitä oli jo kourallinen laiturissa. Tehtiin vartiointiin kuuluvat tehtävät. Valoisaan aikaan siirsimme maston nurmikentälle tellinkien päälle odottamaan seuraavan päivän puhdistusta/kunnostusta. Onneksi teimme sen tässä vaiheessa kun kentällä vielä oli tilaa.

Torstai 7.5. Maston puhdistusta. Köysien mittausta.

Masto pestiin, irroiteltiin vanhat tarrat tärpätillä, kuivattiin ja käsiteltiin Hempelin Aluprotectilla. Kaikki vantit ja vaijerit, kuten myös Furlex, tarkastettiin silmämääräisesti.  Furlexin prefeeder oli jo niin hajalla, että päätimme uusia siihen uuden kumiköyden.  

Vanhat fallit ja muut köydet  irroitettiin ja tilalle laitettiin lippusiimaa. ON sitten helpompaa ohjata uudet fallit maston läpi.



Perjaintai 8.5. Rekisteritunnukset TiMiin.


Siirtotarrojen kiinnitystä tiedossa ennen vesille laittoa. Olihan tässä vielä päivä jäljellä. Telakalla tämä onnistuu paremmin kuin vedessä. 

Rekisteritunnukselle löytyi varsin hyvä paikka sitlooran ulkoreunalta vinssin alta. Molemmilta puolilta mittaus ja merkintä keskikohdalle ja tarran laittoon. Kunhan tunnukset vain saa suoraan niin itse siirtotarran laitto on yksinkertaista. Hiukan pesuaineella terästettyä vettä pintaan ja tarra tiukasti pieni osa kerrallaan kylkeen kiinni. Parkkimittari oli oiva apu kiinnityksessä. Numeroiden  kohdalta on syytä painaa kunnolla. Kun tarra on kokonaan paikoillaan, voidaan tarran päällys irroittaa.
Siistiä tuli.



Lauantai 9.5.  TiMi vesille

Hulabaloopäivä! Täysin kellotettu minuuttiaikataulu lauantaille klo 9:30 - 21:00. Aamulla Hyvinkäälle Hyvinkään slalomseuraan ensi talven seuravaatteiden sovitukseen, sieltä Marnelaan ostamaan uudet fallit isoon, genuaan kuin spinnuunkin, sieltä Herttoniemen McDonaldsin ja  kodin kautta Warehouselle hakemaan loput tarvikkeet. Vielä kanisteri täyteen  dieselillä ennen kuin ajettiin Jätkäsaareen sitä kevään odotetuinta taskia suorittamaan eli päästämään TiMi omaan luontaisempaan elementtiinsä.

Marnelasta ostimme dyneemaa isopurjeen ja genuan falliin. Spinnuun ostettiin ihan normaalia polesteriköyttä - saa olla hieman venyvämpää. Spinnulla kun on taipiumusta silloin tällöin riuhtaista joten venyvä köysi on tässä parempi kuin vaijerin venymän omaava dyneema. Furlexin kumiköysi ja laiskajaakon köydet.

Jätkässä odotti kova tuuli, 9 m/s... Harmajalla puuskissa 11m/s. Tuuli suoraan etelästä - suoraan laskulaituria päin.

Osaa laskussa olevista  jännittää uskaltaako tässä venettä ollenkaan laskea. Todettiin  siihen vain, että jos Karttunen (veneen noston suorittaja) ylipäätään laskee veneet tässä kelissä, ei meilläkään pitäisi olla mitään syytä jänistää.

Eipä Karttusta tuuli hetkauttanut. Lasketaan veneet keula etelää kohti Jätkäsaaren laiturin toiselta reunalta.

Paukkuliivit päälle ja nostoliinat kiinni. TiMi nousi yhtä nätisti kuorma-auton lavelle kuten syksylläkin. Hieman tuuli otti kiinni laskussa, mutta köysillä tiukaten homma sujui luontevasti. TiMin ollessa laiturin reunalla (kolmisen metriä merenpinnan yläpuolella), hyppäsimme kyytiin valmistautumaan starttiin.

TiMi veteen, kone käyntiin. Tiina irroitti nostoliinat Karttusen pitäessä peräköydestä kiinni. Kun liinat oli irti, oli aika pistää lisää kaasua jotta päästään matkaan. Mutta ei se ihan mennytkään kuin piti. Vaihde oli vapaalla ja ennenkuin tämä huomattiin, oltiin jo aika lähellä laiturin betoniseinää. Onneksi tämän kokoisen veneen vielä pysäyttää lähes vauhdittomana ihan käsin . Vaihde päälle. Kaasu eteen ja kothi Melkkiä ja Koivusaarta!

Rouva Kapteeni


Kyllähän tuo tuuli tuntui matkalla, mutta menoa se ei haitannut. Annettiin uuden moottorin jauhaa hiljaisilla kierroksilla koko matkan ajan. Mikäs kiire meillä. Noin tunti Jätkästä irtautumisen jälkeen olimme omassa laiturissa paikassa #137. TiMin luukut kiinni, taksilla Jätkään hakemaan auto ja kotiin.



Illalla saunan jälkeen vielä lasilliset punaviiniä ja köytöksiä tekemään laiskajaakkoihin. Opetellaan tässä vielä kunnolla pleissaamaan ja tekemään rihmokset & köytökset niin, että siitä vielä olisi muillekin tutuille hyötyä. Perhontekotaidot ja  -välineet auttoivat: ainakin  lopetussolmut & lakkaus tuntuivat päteviltä niin tässä työssä  kuin lohiperhonkin kanssa toimiessa.



Sunnuntai 10.5. Uudet köydet paikoilleen.

Launataina Marnelasta ostetut köydet löysivät uuden sijoituspaikkansa. Prefeederin köyden laitossa ei siinäkään kauaa aikaa kulunut. 

Uusi maston kaulus paikoilleen, saalingit kiinni ja  päihin uudet muoviruuvien korvaajat.



Minna kävi tutustumassa veneeseen. Hän tekee meille uudet patjat. Tiina tilasi Italiasta haluamamme kankaat ja Minna hoitaa meille vaahtomuovit. Leikataan ne itse muotoon.
Virolaisesta yrityksestä kun ei kuulunut mitään, niin piti ottaa ohjat omiin käsiin. Niinhän se aina parhaiten hoituu.

Maanantai 11.5. Maston nosto
Syksyllä tekemän tarkastuslistan läpikäynti. Masto lähemmäs laituri osottamaan nostovuoroa. Tällä kertaa nosto suoritettiin autolla ja täytyypä todeta että hintaansa nähden (0,3PY) nosto on sen verran sujuvaa ettei muuta tapaa enää meidän purjehdusperheessä tunneta.


TiMi laituriin kiinni ja masto autolla ylös. Ekblad (noston suorittaja) käveli salonkiin ja laski maston paikoilleen. Vantit kiinni ja TiMi takaisin omalle paikalleen. Furlex paikoilleen ja vanttien kiristys käsikireyteen. Villen kanssa tehdään maston trimmaus seuraavalla viikolla.

Mastonkaulus oli kuin tehty paikoilleen. Mikäs tässä ollessa.


Tiistai 12.5 Sammuttimien tarkistus
Töiden jälkeen KoPuun tarkastuttamaan sammuttimen toimivuus ja hyväksyttämään sammutin tälle kaudelle. Katsastuksessa tulevat varmistamaan että sammutin on kunnossa ja käynyt tarkastuksen läpi.

Hyvin sammuttimemme suoritui testistä - läpi meni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti