Jo aiemmin päätimme myydä vanhan koneen varaosiksi. Käytettynä ostettavan koneen tulisi olla sen verran uusi, että sen asentaminen olisi kannattavaa. Hinta paikalleenlaiton kanssa ei tule nykybudjetin kannalta katsoen suhteessa kovinkaan paljoa uutta halvemmaksi. Myös uudehkon, luotettavan ja veneeseen sopivan käytetyn koneen löytyminen on kiven takana - ja vaihto taas edessä uuteen verrattuna luonnollisesti aikaisemmin. Tehdän siis samantien pitemmälle katsova päätös; hankitaan uusi kone ja jaetaan kulut pitemmälle aikavälille.
Ensimmäiseksi Jussin saapuessa TiMille istahdimme salongin pöydän äärelle ja avasimme läppärillä uusien konekandidaatin perustiedot webistä. Vaihtoehtoina ovat Kubotalta 7hv:n yksipyttyinen, ja 10hv kaksisylinterinen Nanni diesel. Volvo Pentan D1-13 oli hintaluokassa samassa ilman merikytkintä. Toisin sanoen Volvo Penta käyttäisi vanhaa merikytkintä kun taas Nannien mukana tulisi täysin uusi. Kyllähän se nykyinen merikytkin pelittää (kai - eihän siitä ole takeita). Nyt on mahdollisuus vaihtaa merikytkin samalla uuteen ja poistaa sen kohdalta toimiiko/eikö toimi -peikko takaraivosta.
Seitsemän hevosvoimaa tuntuu meistä molemmista hieman turhan pieneltä. Kymmenen hevosta on optimaalinen TiMille. Pikku-kubota tiputettiin tässä kohtaa pois pelistä.
Nannin ja Volvo-Pentan takuut ja niiden eroavaisuudet käytiin läpi. Siinä missä Volvo vaatii perushuoltojen tehtäväksi ammattilaisten toimesta Lauttasaaressa, Kubotan perushuollot voidaan tehdä itse ilman huolta, että ne vaikuttaisivat takuuseen.
Eipä ollut vaikea päätös. Mittauksia lähdettiin tekemään kymmenheppaisen Nanni Kubotan mittojen mukaan.
Mittapiirrokset esillle, moottoritila auki ja mittaamaan. Ennakkoon hieman jännitti miten kävisi. Ei sillä etteikö hommia saataisi eteenpäin, vaan enemmänkin jännitimme sitä, millaisia isohkoja muutoksia täysin uuden kaksipyttyisen koneen & merikytkimen mahduttaminen ja asentaminen yli neljäkymmentä vuotta vanhaan purteen tuottaisi.
Taitavia nuo insinöörit. 2-sylinterinen kone on yllättävän pieni. Paljon pienempi kuin moottoritilassa aiemmin majaillut yksipyttyinen Volvo-Penta. Kone näyttää uppoavan tilaan vailla mitään ihmeellisyyttä. Ainoa suurempi muutoskohde koneen pienuudesta johtuen on uudelleenlaminoimalla tehtävät moottorikiinnikeiden paikat. Nykyisiin moottorikiinnikkeisiin verrattuna Kubotan kiinnikkeet ovat kolmisen senttiä kapeammalla, jolloin nykyiseen pohjaan on tehtävä muutoksia. Tämä ei kuitenkaan ole kauhean iso homma. Itseasiassa siinäpä kaikki mitä pitää muuttaa. Ei moottoritilan laajennusta salonkiin päin tai muuta turhaa tuunausta.
Helpottaa oloa kummasti. Tilaa moottorille löytyy. Ja kun kone on nykytyyliin suunniteltu helposti huollettavaksi niin aina parempi. Kaikki tarvittavat vaihto-osat: öljyn- ja polttoaineen suodattimet sekä vesipumpun siipiryörä + kaikki hihnat ovat käden ulottuvilla.
Uusitaan tarvittavat letkut ja instrumentit samalla. Päätettiin tehdä lämmönvaihtimelle optio lämminvesijärjestelmää varten. Saadaan lämmintä vettäkin käyttöön- josko vaikka suihkun joskus rakentaisi. Ja jos on tarvetta uuteen potkuriin niin ollan valmiita tarvittaessa vaihtamaan sekin moottoriin sopivaksi.
Hinta kaikelle tälle pysyy vielä alle alkuperäisen budjetin eikä uusi moottori veneen hankintahinnan kanssa ylitä muiden tarjokkaiden hintalappuja.
Sovittiin, että lopullinen päätös töiden aloittamiselle tehdään heti kun ollaan saatu TiMi ylös. Tarkastetaan nyt varmuuden vuoksi pohja lasikuiturokon osalta ennenkuin laitetaan rahat koneeseen kiinni. Jos/kun kaikki näyttää hyvältä, tilataan kone ja aloitetaan valmistelut koneen asennukseen.
Syksyn aikana telakalla voidaan toteuttaa asennusta valmistelevia toimenpiteitä kuten moottoritilan puhdistus ja jos kelit ja varsinkin lämpötila, antavat myöden, voidaan laminointi moottoripedin osalta suorittaa samantien.
Itse koneen asentaminen ja viimeistely tehdään sitten ilmojen lämmettyä keväällä. Saadaan takuutkin oikeaan aikaan juoksemaan eikä näin talvea vasten.
Olen moottoriongelman edessä, kun nykyinen (Sole Mini-17)on osoittanut vuotavansa öljyä jäähdytys ksen puolelle. Ei tod.näk. kannen tiiviste vaan jokin hiushalkeama, jota on vaikea löytää tai korjata. Nanni-Kubota olisi kinnostava. Harkinnassa joko 14 tai 21HP. Kysymys kuuluu: Mahtuisikohan se 21HP ilman isoja temppuja? Toinen kys: onko 14HP ollut mielestänne riittävä? Hinnanerohan on mitätön. Talviterveisin Matti Sihvola
VastaaPoistaNiin, Venehän on Ohlson 29
VastaaPoista