Jo syksyllä veneen pesijä totesi pohjan olevan hyvässä kunnossa myrkkymaalin osalta. Kyseli jo silloin mitä maalia on käytetty. Tästä ei ollut mitään hajua silloin eikä nytkään. Pohja tosiaan on aika kivassa kunnossa. Antifouling on muutamia pieniä lohkeamia lukuunottamatta paikoillaan. Pientä hiontaa ja pohjamaalausta näiltä kohdin, Kölissä muutamia ruostetäpliä.
Koska meillä ei ollut tietoa siitä, mitä maalia pohjaan oli käytetty, löysimme itsemme Maritimin parkkipaikalta, pois Motonetin ja Bilteman läheisyydestä. Erikoisliikkeestä löytyy ainakin jonkinlaista näennäistä ymmärystä siitä, mitä voidaan tällaiseen "tuntemattomaan" runkoon laittaa. Motonet ja Biltema "itsepalvelutavarataloina" ovat hyviä paikkoja kaikille, jotka jo tietävät mitä tehdään ja mitä maaleja on aiemmin käytetty - senkun käy hakemassa tarvittavat tuotteet. Ensi vuonna meilläkin on jo tämä tieto valmiina
.
.
![]() |
Internationalin pohjamaalit |
Maritim sai meiltä ihan kivan määrän purjehdusyksiköitä kassaansa: primer, antifouling-maali, rungonpuhdistusaine, kiilloitusaine, vaha,... Tältä osin tieto pitäisi oman lompakon paksumpana.
Työjärjestys rungon huollon osalta on seuraava
Myös veneen pukitukseen on syytä käyttää vielä enemmän aikaa, vaikkakin tämänhetkinen rakennelma hyvin toimikin. Pressu on lyönyt paapuurin puoleiseen ajovalon pidikkeeseen niin, että se on irronnut hitsauksestaan. Keulasta pressu on hionut maalin pois viiden sentin matkalta. Tuulella on melkoinen voima. Purukumin sijaan paikkasimme ongelman jeesusteipillä. Hitsipilliä on syytä lähteä etsimään kohtapuolin.
![]() |
Tarvikehankinnat suoritettu |
Työjärjestys rungon huollon osalta on seuraava
- Pressut ja pukit pois
- Pohjan puhdistus ja hionta
- Primerin laitto
- Veneen veden yläpuolisten osien puhdistus, kiillotus ja vahaus
- Antifouling maalin levitys
Pressun ja pukkien poisto.
Yksi talvi ja muutamat myrskyt tekevät paksummastakin pressusta kertakäyttötavaraa. Ensi syksyn hankintalistalle lisätään paksumpi pressu.Myös veneen pukitukseen on syytä käyttää vielä enemmän aikaa, vaikkakin tämänhetkinen rakennelma hyvin toimikin. Pressu on lyönyt paapuurin puoleiseen ajovalon pidikkeeseen niin, että se on irronnut hitsauksestaan. Keulasta pressu on hionut maalin pois viiden sentin matkalta. Tuulella on melkoinen voima. Purukumin sijaan paikkasimme ongelman jeesusteipillä. Hitsipilliä on syytä lähteä etsimään kohtapuolin.
Aloitellaan rapsuttelua.
Tarkoituksena on ensin hioa pohja niiltä osin missä tarvetta selkeimmin on ja pistää tämän jälkeen primeri päälle. Vanhaa antifouling (myrkkymaalia) pitää kaikkien ohjeiden mukaisesti vesihioa, jottei myrkyt leviä ympäriinsä. Vettä ei Jätkäsaareen vielä tule, joten mukana on kolme kanisterillista vettä.![]() |
Vesihiontaa |
Parin tunnin tehohionnan jälkeen pohjasta näkee hyvin ne paikat, joihin pohjamaalia on syytä laittaa. Venepukin tassujen aluset vaativat eniten hiontaa, Kaikenlaista eliöstöä oli näihin kohtiin tarttunut, sillä niihin ei oltu aikaisemmalla myrkkymaalauskerralla koskettu. Olikohan pelottanut josko vene kaatuu kun tassun ottaa auki? Kölillähän se kaikki paino on. Kunhan ei mene kannelle pomppimaan tassun ollessa irti niin eipä tuulettomassa kelissä mitään hätää ole.
Köli vaatii vähän tehokkkaammat välineet jotta päästään ihan rautaan asti hiomaan ruosteet pois. Hiomakone laulaa ja puhdistaa niin maalit kuin ruosteet. Nopeasti primeri päälle ettei korroosio pääse heti kiinni puhdistettuun pintaan.
![]() |
Primeriä tarvittaviin osiin. Tehdään TiMistä leopardi |
Jatketaan hinkkailulla
Kun olimme primerillä laikuttaneet TiMin pohjan, oli aika siirtyä vesirajan yläpuolisen osan käsittelyyn. Työvaiheitä miettiessämme ensisimäisenä oli tottakai edessä se kaikkein aikaa vaativin osuus eli rapsutus, mutta antifoulingin osalta emme pidä kiirettä. Kuulimme Jätkäsaaren naapureilta että antifouling on syytä laittaakin mahdollisimman lähellä veneenlaskua pohjaan 1 - 14 vrk aikaikkunassa. Tämä sopii meille. Lauantaina 9. toukokuuuta olisi tarkoitus TiMi saada veteen. Sinne on vielä aikaa. Vahaamalla ja kiillottamalla vene yläpuolisilta osilta priimakuntoon voidaan rauhassa levittää antifouling pohjaan lopuksi.TiMi on maalattu aiemmin ja täytytypä myöntä ettei vesirajan yläpuolinen maalipinta ei ole ihan niitä parhaimpia. Läheltä katsoen aika laikukas ja huonohkosti maalattu. Tämän lisäksi likainen, paljon pieniä ja hieman isompiakin naarmuja.
![]() |
Pientä ja vähän isompaa naarmua |
Mutta kyllä me tästä nätti vene saadaan jo täksi kaudeksi! Likaisuus lähtee oksaalihapolla/muilla pesuainilla, pienet naarmut kiillotusaineella ja isommat naarmut täytyy paklata gelgoat puttyllä. Toivottavasti löytyy suht oikean värinen valkoinen sillä juuri valkoinen väri on tältä osin aika hankala.
Käsittelimme TiMin rungon varovasti kauttaaltaan oksaalihappoa sisältävällä pesuaineella. Oksaalihappo (happoa kun on) tunkeutuu huokosiin ja avaa pintaa. Tämän jälkeen otimme käyttöön puhdistusaineen jota hinkattiin sienellä hyvinkin yksityiskohtaisesti kaikista osista. Jo tämä käsittely poisti pienimmät naarmut pinnasta.
![]() |
Lähteehän se kun vähän (enemmänkin) hinkkaa |
Seuraavaksi vuorossa oli kiillotus, joka samalla poistaa loputkin naarmut ja antaa pinnalle parhaan mahdollisen kiillon ennen vahausta. Tämäkin osuus on syytä tehdä pieteetillä. Kiirettä ei ole ja mitä enemmän tähän käyttää aikaa sitä paremman loppputuloksen saa aikaiseksi. Koneella myllyttäminenkin voisi tulla kyseeseen mutta tässäpä hyvää kuntoilua samalla. Tietääpä tehneensä kun ilta saa...
HinkHink... Rapsraps... jatkuu vielä iltaisin parisen viikkoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti