tiistai 26. toukokuuta 2015

Suuri merimatka - osa 2

Viikonlopuksi oli tarkoitus mennä  merille - ei menty.

Kaksi syytä: sääennusteet näytti huonoa keliä ja toinen vielä isompi syy oli se, että kone ei suostunut käymään. Kone starttasi ensin ihan normaalisti, mutta minuutin kuluttua alkoi summerit soimaan ja merkkivalot palamaan. Mittaristossa luki "LOW VOLT" ja jännitelukema moottorissa vaihteli 11V ja 12.6 V:n välillä. Tämän jälkeen sammutimme koneen ja kokeilimme myöhemmin  uudelleen. Mitään ei tapahtunut.

Sähkövika.

Niinpäniin. Aivan kuin olisimme kokeneet tämän moottorin kanssa puljauksen aiemminkin. 
Heti ensimmäisenä tuli mieleen mitä ihmettä sitä on tullut sähköjen kanssa sössittyä.

Ylerismittari kouraan ja akulle. Akku täynnä 12,7V. Pääkytkimelle tulee myös jännite normaalisti. Moottoritila auki ja napajännite (moottorin maa & startille menevä plussa) oli sekin 12,6V. Eli kaikki toimii siltä osin. Omista sähköistä ei siis kyse. Vika on jossain päin moottoria.

Sitlooran luukku auki ja sulakkeita & johdotuksia tarkastamaan. Sulakkeet ehjät. Yhdestä johdosta heiluttamalla löytyy alustava vika-analyysi - jotain häikkää kyseisessä johdossa. Helppo päätös jäädä maihin, tehdä vaikkapa patjat viikonlopun aikana  ja soittaa Tapimeriin maanataina. Menkööt takuuseen. Itse emme ala koneen korjauksia kahteen vuoteen tekemään.


Tiistaina saapui huoltomies TiMille. Oikea vikakohta oltiin todennettu aiemmin. Huonot liitokset tinattiin paikanpäällä. Silti jotain häikkää edelleen. Tarkastettiin vielä kerran sulakkeet ja tällä kertaa otimme yleismittarin käyttöön. Yhdessä sulakkeista virta ei kulkenut kunnolla läpi vaikka se näennäisesti kunnossa olikin. Siinäpä pääsyy.



No, nyt on johtimet tinattu ja uudet sulakkeet paikallaan . Moottori toimii taas.
Tästäpä opimme sen että tarkasta aina sulakkeet myös yleismittarilla :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti